torsdag 19 mars 2009

Rör inte mitt anba!

Basse borstar tänderna med varmt vatten. Basse superknivar måste diskas på en gång när de använts, Brunos skor får inte stå i vägen i hallen, de måste upp på skohyllan, Basse har en Xbox 360 (och GTA IV!!) tack vare världens bästa Carina, Basse måste stå ut med Brunos tillbakaspolningar varje gång Bruno inte hör vad de säger på Lost.

Obs. bilden är regisserad, vi har varsitt tandborstsglas.

Det är mycket som händer nu. Idag tänkte jag att jag skulle äta hemstekt falafel till lunch. Så jag gick och handlade grönsaker, falafel, shlomo hommos och pitabröd. Sen tänkte jag att jag ju var tvungen att ha starksås och vitlökssås till. Jag gick och gick och gick men kunde bara hitta en massa skumma såser på massa språk jag inte kan. Så jag bestämde mig för att fråga. Mannen som inte kunde prata så bra svenska gick runt med mig och letade efter såserna medan han kliade sig på huvudet. Till slut sa han att den såsen var slut. Då han märkte min besvikelse sa han att han skulle visa mig en sak. "Kom" sa han och gick till en helt annan hylla där det inte fanns några såser alls. Så tog han fram en påse med något gult pulver med en stor etikett. "Anba pulver" stod det. 

"Det här är något som vi irakier har på falafeln, blanda med vatten och lägg det på maten, bara DEN såsen är det som behövs."

"Ok, tack!" Sa jag lite nervöst och tittade på pulvret. 

När kvinnan i kassan sedan blippade påsen tittade hon upp på mig med skumma ögon. Hon hade slutat blippa mina varor.

"Vad gör du med det här?!" frågade hon vilket fick mig att bli lite rädd.

"Eeeehhh, jag ska göra falafel..."

"Varför tog du det här?"

"Mannen där borta visade mig det här när jag berättade att jag skulle göra falafel."

Kvinnan med slöjan som stod bakom mig i kön hade börjat småskratta åt mig.

"Var kommer du ifrån?" frågade kassörskan mig.

"Sydamerika"

"Det är bara irakier och iranier som köper det här det var därför jag frågade" hon hade börjat blippa mina andra varor igen.

"Jag förstod det. Hur tillagar man det?"

Sedan förklarade hon detaljerat om hur jag skulle blande två skedar med en kopp varmt vatten (tror jag) och låta det stå i två timmar! TVÅ TIMMAR!! Då jag har världens sämsta framförhållning och gick och köpte mat när jag varit hungrig i redan två timmar tänkte jag inte vänta så länge. Så jag åt mina falaflar och väntar fortfarande på att anban ska bli färdig. Sen tänker jag smaka på den imorgon. Så Basse, rör inte mitt anba när du kommer hem. Den är till imorgon!
Men min falafel blev jävligt bra ändå!

Så nu är jag kompis med Hjulsta-affären vilket känns fett! Det är som sagt mycket som hänt nu med flytt o grejer (GTA IV!!), därav veckouppehållet. Men nu är jag tillbaka igen!

PUSS

3 kommentarer:

Anonym sa...

JAG VILL OXÅ BO I FÖRORTEN!!!

Suzan sa...

vart hittade du anba-pulvret? i vilken butik?

bruno sa...

Jag hittade pulvret i butiken vid tunnelbanan i hjulsta.

Bloggintresserade